Monday, September 26, 2011

-Cer Citer CINTA REMAJA-


Cinta?
Cinta adalah perasaan semulajadi yang wujud dalam diri. Seseorang yang mengalami cinta akan tertarik kepada yang dicintainya dengan penuh perasaan dan kegembiraan.
Anugerah Cinta?
Cinta adalah perasaan sayang yang terbit dari hati tanpa dipaksa. Cinta adalah anugerah suci dari Tuhan. Semua manusia merasai kenikmatan cinta tanpa mengira peringkat usia.
Cinta & Kehidupan?
Cinta adalah satu perkara yang indah dan suci dan tdak boleh dipisahkan dari kehidupan. Pengertian cinta perlulah dihayati berpandukan ajaran agama, adab dan budaya setiap kaum.
Cinta Tuhan Cinta Sejati, Cintakan Insan Ke Arah Kebaikan...
Cinta kepada Tuhan adalah cinta yang paling agung antara cinta-cinta lain. Sesiapa yang mengalami cinta jenis ini akan menjadikan kehidupan mereka berlandaskan keyakinan dan kepercayaan kepada Tuhan. Ajaran agama menjadi tali ukuran setiap tindak tanduk seharian.
Cinta Kepada Ibu Bapa, Keluarga & Sesama Insan.....
.......adalah perasaan kasih kepada seseorang karana ikatan agama, kekeluargaan, persaudaraan dan persahabatan..
Cinta kepada Negara...
Perasaan patriotik terhadap Negara untuk mempertahankan maruah tanahair dari sebarang perbuatan penjajahan.
Cinta Kepada Harta Benda.....
Cinta kepada harta benda yang keterlaluan akan membentuk individu yang mementingkan diri sendiri dan menuruti kemahuan nafsunya tanpa mengambil kira kepentingan orang lain.
Cinta Remaja....
Salah satu perubahan psikososial yang ketara di alam remaja adalah timbulnya rasa tertarik kepada gadis atau teruna berlainan jantina. Dalam mencari cinta, Remaja mesti tahu membezakan antara dorongan seksual jatuh hati, cinta monyet dan cinta sejati.
Dorongan seksual....
Biasanya dialami oleh golongan teruna. Terpikat pada sifat fizikal seseorang gadis seperti bentuk tubuh badan yang menggiurkan. Ini akan menyebabkan teruna melakukan perilaku yang tidak sihat.
Cinta Monyet....
Cinta yang berasaskan kepada pandangan/tanggapan palsu dan bersifat sementara.
Jika Jatuh hati......
....cinta anda tidak semestinya dibalas. Bersedialah untuk menerima penolakan cinta dari orang yang anda puja...Ini membantu meningkatkan keyakinan diri.
Cinta Sejati....
Cinta sejati tidak semestinya dimeteraikan oleh perkahwinan. Perasaan cintanya akan dia berkorban demi cintanya untuk kebaikanorang yang dikasihinya tanpa mengorbankan maruahnya.
Cinta yang lahir dari naluri insan.....
...adalah berdasarkan nilai-nilai murni yang dizahirkan oleh orang yang dicintainya....
Cinta suci...
...cinta yang tidak dicemari oleh tingkah laku negatif yang boleh memusnahkan nilai-nilai cinta dan cita-cita masa hadapan.

No comments:

Post a Comment